Na początku, jest to tylko nawlekanka – kolejność nawlekania nie gra roli, później również pomoc, która w formie zabawy wprowadzi dziecko w fascynujący świat matematyki. Pachnący drewnem materiał dydaktyczny, to atrakcyjne i wyjątkowe rozwiązanie, które na pewno spodoba się każdemu dziecku. Nie trudno go wykonać – zobacz sam 🙂
Korzystając z wolnego wieczoru, tatuś zrobił córce nową pomoc, która w przyszłości pomoże w nauce liczb od 1 do 10. Zdaję sobie sprawę, że na razie nawlekanka będzie musiała poczekać na pełne jej wykorzystanie, ponieważ Emilka nie zna jeszcze symboli graficznych wszystkich cyfr, nie potrafi ich nazwać i ułożyć w rosnącej kolejności (w końcu ma jeszcze 2 latka).
Wpadłam jednak na pomysł, by na odwrocie każdej cyfry umieścić odpowiednią ilość kropek, z których łatwo będzie można odczytać ilość, oraz informację czy jest to cyfra parzysta, czy nieparzysta. W przypadku jeszcze mniejszych dzieci (1+), może to być po prostu zwykła nawlekanka, w której kolejność nie gra roli, za to dziecko ćwiczy zręczność dłoni i paluszków, precyzję oraz cierpliwość.
Jak wykonać nawlekankę?
Do wykonania naszej nawlekanki posłużyła odcięta gałąź tuji brabant z naszego ogrodu. Gałąź została pocięta na plasterki o grubości 3 cm, a następnie w każdym z nich nawiercony został otwór 12 mm. Miejsca cięcia zostały przeszlifowane, by uzyskać idealną gładkość – ułatwia to pisanie po drewnie. Z jeszcze cieńszej gałązki został wykonany malutki bloker, do którego został wklejony jeden koniec sznurka, a drugi koniec został wklejony do kawałka listewki, która będzie przewlekana przez otwory.
Jak już wspominałam wcześniej, na jednej stronie każdego plasterka została naniesiona liczba od 1 do 10, a na odwrocie naniesione zostały kropeczki – jaka liczba, tyle kropek. Prawda, że proste w wykonaniu?
Nie tylko nawlekanie
Tak wykonane pachnące lasem plasterki z cyframi można wykorzystywać również osobno. Dziecko może układać plasterki i budować z nich wieżę. Dziecko może układać pod plasterkami np. guziki lub muszelki w ilości odpowiadającej liczbie kropek. Można tworzyć szeregi, w których pozostają puste miejsca, a zadaniem dziecka będzie wstawienie w lukę odpowiedniego plasterka z cyfrą. Innym razem kładziemy przed dzieckiem plasterek, a zadaniem dziecka jest pokazanie takiej właśnie ilości paluszków... Pomysłów na wykorzystanie plasterków może być naprawdę wiele. O! I zapomniałam wspomnieć, że jest to też materiał sensoryczny. Naturalny brzeg każdego plasterka pobudza zmysł dotyku 🙂
Co daje takie ćwiczenie?
- W atrakcyjny sposób pomaga wkroczyć w świat matematyki.
- Zapoznaje dziecko z liczbami.
- Pomaga przypisać odpowiednią nazwę do symbolu graficznego.
- Wprowadza pojęcie liczb parzystych i nieparzystych.
- Ćwiczy motorykę małą.
- Ćwiczy koordynację ręka-oko.
- Wspomaga koncentrację.
- Ćwiczy precyzję i cierpliwość.
- Daje satysfakcję z pozytywnie wykonanego zadania.
Jeśli spodobało Ci się nasze wykonanie nawlekanki z cyframi, to może pokusisz się o wykonanie własnej? To naprawdę nic trudnego, a stworzysz ekologiczną pomoc, która przyniesie satysfakcję i Tobie i dziecku (Tobie z jej wykonania, dziecku z układania). To co? Do dzieła! 🙂