Sortowanie uczy porządku i pomaga dziecku ćwiczyć umiejętności obserwacyjne. Dzięki sortowaniu dziecko rozpoznaje różnice i podobieństwa między przedmiotami. Taka umiejętność pomaga w matematyce, nauce pisania i czytania oraz w wielu innych dziedzinach. Jeśli chcesz wiedzieć, jak w formie zabawy dziecko może ćwiczyć tę umiejętność, to zapraszam do dalszej części wpisu.
Mały, średni, duży
Dzisiejsze ćwiczenie pomaga dziecku dostrzec różnice w rozmiarach obiektów, w obrazowy sposób uczy pojęć: duży, średni, mały, mniejszy, najmniejszy, większy i największy. Dzieci bardzo lubią sortować, ponieważ naturalnie lubią tworzyć porządek w otaczającym je świecie, nad którym nie mają zbyt wiele kontroli. Wypróbuj, a przekonasz się, że Twojemu dziecku takie ćwiczenie również sprawi radość i da poczucie satysfakcji.
Co będzie potrzebne?
Do sortowania użyliśmy guzików, koralików oraz kredek. Oczywiście możesz zaproponować dziecku również inne przedmioty, które będzie mogło posortować np. różnej wielkości ziarna, kamyki, pomponiki, patyczki, nakrętki... Na pewno znajdziesz w swoim otoczeniu coś, co nada się do tego ćwiczenia.
Przygotuj również trzy pojemniki: mniejszy, średni i największy. Mogą to być słoiczki, miseczki, talerzyki, kubeczki – ważne, żeby wyraźnie była dostrzegalna różnica w ich rozmiarze. Chciałam aby pojemniczki nie rozpraszały dziecka zróżnicowanym kształtem, czy kolorem, dlatego użyłam po prostu szklanych słoiczków.
Ćwiczenie 1+
Z takim ćwiczeniem poradzi sobie nawet roczne dziecko. Możesz rozpocząć od prostych pytań, na które w odpowiedzi dziecko będzie wskazywało przedmiot mały, lub duży. U mniejszych dzieci zrezygnuj ze średniej wielkości przedmiotów i średniego pojemnika, dziecko będzie wtedy ćwiczyło pojęcie „duży” i „mały”, a po jakimś czasie przyjdzie pora na rozmiar pośredni. Z kolei 2- lub 3-latek chętnie może chcieć segregować według rozmiaru większą ilość przedmiotów.
Sortowanie na różne sposoby
Poza wrzucaniem przedmiotów do odpowiednich słoiczków, można je po prostu układać według rozmiaru w szeregi. Z każdej grupy przedmiotów przygotuj po jednym małym, średnim i dużym, a następnie pozwól dziecku posortować je wg rozmiaru np. w takiej kolejności, w jakiej ustawione zostały słoiczki.
Ćwiczeń bazujących na sortowaniu wg rozmiaru jest sporo, niebawem przedstawię Ci kolejną propozycję oraz materiał do pobrania.