Wspólnie z mężem bardzo lubimy własnoręcznie wykonywać pomoce Montessori dla naszego dziecka. Jedną z takich pomocy jest sorter kolorów. Wojtek zajął się obróbką drewna, a następnie ja nadałam elementom gładkości i koloru. Efekt końcowy bardzo nam się spodobał. Jeśli zainteresował Cię ten materiał Montessori i chcesz wiedzieć, jak dziecko może z nim pracować, to zachęcam do przeczytania całego wpisu.
Rozpoznawanie kolorów i ich odcieni
Sorter kolorów – jak sama nazwa wskazuje - ma pomagać dziecku w sortowaniu kolorów. Sortowanie ćwiczy logiczne myślenie i jest wstępem do matematyki. Uczy dziecko dostrzegania podobieństw i różnic między obiektami oraz grupowania obiektów zgodnie z pewną cechą (np. kolor, lub intensywność barwy).
Na jeden zestaw kolorystyczny przypadają 4 figurki (pionki) pomalowane na różne odcienie jednego koloru, które umieszcza się na specjalnym drewnianym stojaczku zgodnie ze wzorem widniejącym na kolorowej deseczce. Kolorowa deseczka pomalowana jest w 4 odcieniach jednego koloru - od najjaśniejszego do najciemniejszego. Do każdego koloru można przyporządkować tylko jedną figurkę.
Sporo pracy, ale było warto!
Wykonanie tej pomocy Montessori zajęło nam sporo czasu. Najwięcej zachodu było z nadaniem odpowiedniego kształtu figurkom, oraz później z malowaniem. Musiałam precyzyjnie wymieszać kolory, by uzyskać odpowiedni odcień. By barwa była intensywna, każdy kolor wymagał 3-krotnego malowania. Dodatkowo wymyśliłam sobie, że nie będę malowała całych figurek, tylko pozostawię niepomalowane główki, co dodatkowo utrudniało sprawę. W każdym razie, jesteśmy zadowoleni z efektu końcowego i cały zestaw prezentuje się estetycznie i zachęcająco. Dowodem tego jest zainteresowanie córki, która z dużym zaangażowaniem zajęła się nowym zadaniem.
Wykonaliśmy 4 zestawy kolorystyczne: niebieski, zielony, pomarańczowy i czerwony. W planie był jeszcze fioletowy i odcienie szarości, ale ze względu na brak czasu poprzestaliśmy na razie na tych czterech.
Trochę o samokontroli
Pracę z tym materiałem może rozpocząć już 2-letnie dziecko. Materiał przyciąga swoimi jaskrawymi kolorami i tym, że bardziej przypomina grę, niż pracę. Materiał jest tak skonstruowany, że dziecko samo dostrzega, czy zadanie zostało wykonane poprawnie. Możliwość samokontroli błędu, jest istotną cechą, którą powinien zawierać materiał dydaktyczny Montessori. Dziecko powinno samodzielnie móc stwierdzić, czy zadanie zostało wykonane poprawnie, czy został popełniony błąd i jak można ten błąd naprawić.
Praca z tym materiałem Montessori uczy dziecko wizualnego wykrywania podobieństw, pomaga w nauce nazw kolorów, a pomyślne wykonanie zadania daje dziecku satysfakcję i poczucie pewności siebie.
Na razie nasza córeczka nie zawsze wykonuje zadanie poprawnie, ale jestem przekonana, że chętnie będzie sięgała po ten materiał i za jakiś czas dopasowanie wszystkich odcieni kolorów nie sprawi jej nawet najmniejszej trudności.